söndag 5 maj 2013

Pavlova love


Idag fyller sambon år och det har firats med grillfest för halva tjocka släkten. Kusinerna har busat sig svettiga. Solen har gett en liten försmak av den sommar som väntar, de dyra men underbara svenska köpesjordgubbarna likaså. Pavlova till efterrätt blev pricken över i.


Så här gör jag min pavlova;

1. Marängbottnar: Sätt ugnen på 100°. Vispa 6 äggvitor till ett hårt skum. Häll i 3dl socker lite i taget och vispa tills du fått en fast maräng. Ibland blandar jag i lite Rice Crispies i marängen också för extra krisp.
2. Bred ut marängen till önskad storlek på två bakplåtspapper.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 1 1/2 timme på 100°.
4. Kolakräm: Blanda 5 äggulor, 0,5dl ljus sirap, 1dl socker, 1msk kakao och 0,5dl vispgrädde i en kastrull. Värm på medelhög värme tills krämen tjocknar, rör då och då. Krämen ska inte koka. Rör till sist ner 150g smör i bitar och låt det smälta. Ställ svalt och låt kallna. 
5. Bred kolakrämen på den ena marängbotten, lägg på den andra och toppa med vispad grädde och massor och då menar jag massor av bär och ett par kvistar citronmeliss. 

Mums och en skön vecka till er alla!

9 kommentarer:

  1. Ja det har varit en fin helg i Umeå, ingen snö, hagel eller regn och då får man ju vara nöjd ;)

    Din pavlova ser riktigt smarrig ut!

    Ha en fin start på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo efter en sån trögstartad vår är man rätt lättflörtad när solen kikar fram. Allt är ju verkligen relativt!
      Ö

      Önskar dig detsamma!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Mumsigt ;) Härligt! nu väntar all trädgårdsarbete och utelivet!

    Önskar er en solig start på veckan!

    /suvi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som jag har längtat!!! Pioner ska det bli i år det är ett som är säkert!

      Radera
  4. Galet va gott det där såg ut! Jag ska bjuda jobbarkompisarna på fika på onsdag en sådan här tårta blir det helt klart! Hur länge i förväg kan jag förbereda den?

    SvaraRadera
  5. Du kan göra marängbottnarna och kolakrämen färdiga kvällen innan men vänta med att sätta ihop tårtan tills ett par timmar innan den ska serveras. Bottnarna blattnar upp om de står över natten med fyllning på men gott är det ändå. Det vet jag som åt tårtrester till frukost i morse.

    SvaraRadera
  6. Tack för receptet!
    Det såg så gott ut
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. Åh den här ska jag testa! Tack för receptet!

    SvaraRadera

Annonser: