lördag 16 juni 2012

Läskande sommardrink


I kväll har vi haft goda vänner här på grillmiddag och till fördrink bjöd jag på en läskande dryck gjord på ingefära och rabarber - en kombo som gifter sig mycket väl. Passar perfekt en varm sommardag! 

Så här gör du:

Skär 3 stjälkar rabarber i små bitar. Skala och riv 2cm ingefära fint på rivjärn. Lägg allt i en liten kastrull, häll på vatten så att det precis täcker, rör ner en knapp dl strösocker, koka upp och låt koka 5-10 min. Sila av vätskan och låt svalna. Bottna glasen med ca 2 msk och fyll på med alkoholfri päroncider eller mousserande vin.

13 kommentarer:

  1. super härlig sommardrink, jag älskar ingefära och rabarber! uhm tack för receptet och verkligen härlig helg.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag som älskar ingefära! Och rabarber också för den delen! Vi som ska ha grillknytislunch med mammagruppen på onsdag och jag blev ansvarig för dryck, perfekt!

    SvaraRadera
  3. Vad har du lagt ner för "blad" i? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dekorerade med ett par myntablad, jordgubbar skulle också funka fint. Önskar er en mysig grillknytis!

      Radera
  4. Så gott det låter Tack för alkoholfritt tips

    SvaraRadera
  5. Å! Precis vad jag behövde. Lite fin sommarinspiration:)
    Går igenom alla bilder sen påsk. Mest vinter..hihi.
    Uppdaterar i bloggen, eftersom jag haft ett låååångt uppehåll i bloggandet.

    För att inspirera mig själv att det faktiskt är sommar, läser jag alla fina bloggar, och då är ett inlägg som ditt prefekt!

    Nu ska jag (äntligen) komma mig för att putsa fönstren, och få upp lite somrigare gardiner i köket än de våriga som hänger där nu:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du är tillbaka i bloggandet Susanne!

      Radera
  6. Tack för inspirationen! Hur många personer räcker ovanstående recept för?

    SvaraRadera
  7. Läskande drinkar är underbart på sommaren! Testa gärna att byta ut strösockret mot råsocker :)

    /Cecilia

    SvaraRadera
  8. Oj så gott det lät! Rabarber är alltid rätt. Så himla gott.
    Hoppas ni hade en trevlig kväll! Har ni familjerna hemma idag och fixar? Jag står o gräddar våfflor och skriver packlistor medan regner häller ner.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Oh jäklans, det lät gott! Kanske kan vara något till midsommar... :)

    SvaraRadera
  10. Jag hittade din blogg igår förmiddag genom en länk från en annan blogg och blev nyfiken på renoveringen. Och oj vilken renovering! Ni har ådstakommit något helt fantastiskt! Jag blev så himla tagen av före och efter bilderna, speciellt på husets utsida! Va kul det måste kännas att ni såg potentialen och har skapat något så vackert! grattis!:)
    jag kommer absolut att titta in igen och följa eran kreativitet!
    Sommarhälsningar

    Julia,Dalarna

    SvaraRadera

Annonser: