måndag 19 mars 2012

Platsbyggd förvaring



Just nu känns det inte som om jag gör annat än bakar inför kalas, köper presenter, äter tårta, håller kalas, går på kalas och äter ännu mer tårta. Trevligt såklart men mellan allt födelsedagsfirande försöker vi komma framåt med lille Ws rum också. Jag har som ni förmodligen märkt vid det här laget en förkärlek till platsbyggda lösningar så i Ws rum gör vi en hel vägg som kommer att fungera som kombinerad garderob/bokhylla/övrig förvaring/läshörna. Tror att det kommer att bli riktigt bra.

Det är alltid lika roligt att se det som började som en idé, en skiss, en tanke växa fram i verkligheten. Lika roligt är det att bli betrodd att hjälpa er och mitt inlägg häromdagen gav verkligen respons så nu är jag busy busy. Men har du ett uppdrag åt mig så är det bara att maila så sätter jag er på kö. 


För oss är det jätteviktigt att lilla T känner sig delaktig i renoveringen, att hon får en uppgift och blir betrodd. En hel del olyckor får man ta i beräkningen men det är galet så snabbt de lär sig om de får möjligheten att försöka och spackling är hon numera nästan ett proffs på!

Translation: I love built in storage so for our little son's room we are building a whole wall that is going to function as a closet, bookcase, window seat and toystorage all in one. I've dreamt of a window seat ever since I was a little girl so this is really a dream come true for me =) Just hope our little son'll appreciate it too. His sister has always taken part in the renovation process and is now nothing less than a pro with the putty knife!

16 kommentarer:

  1. vilken underbar bild på T!
    gillar också platsbyggt, läckert göra det mot fönster! urmysigt som läshörna! bra idé när man inte har djupa fönsterbrädor som går att sitta på.

    SvaraRadera
  2. Haha, februari är en sån där kalasmånad hos oss. Då fyller halva släkten år inklusive jag själv.

    Tjusigt, ska bli spännande att se det färdiga resultatet med de platsbyggda garderoberna :)

    Ha en fin dag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Oj va fint!!! Sittbänk i fönstret är något av det bästa som finns!

    Måste erkänna en sak, jag vågar inte kolla in här alltför ofta... längtan efter ett eget hus och projekt blir för stark... =) men när jag "vågar", då blir jag alltid så himla glad!

    ha en bra dag!
    kram!

    SvaraRadera
  4. Ska bli kul att se det hur det blev:)

    SvaraRadera
  5. Härligt det kommer bli toppensyggt!

    Vi har alltid haft våra barn med under olika renoveringprojekt hos oss..12 snart 13år har vi renoverat och vår äldsta dotter fyller 13 i maj. Vi är stolta över att dom fått vara med och en lära för livet.

    Lycka till med rummet!
    Kram Marina

    SvaraRadera
  6. Det där ser ut att bli riktigt bra! Nu fick jag riktigt mycket inspiration till vår lägenhet som vi snart ska köpa. hehe =)

    SvaraRadera
  7. Kommer bli kanon! En sittbänk i ett fönster har jag alltid velat ha. Ser så mysigt ut att kunna krypa upp där och titta ut eller läsa eller bara vara.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Det är denna typ av uppslag jag gillar bäst: att se hur ni tänkt kring en utmaning, hur ni löst den, och hur ni bygger. Självklart också det färdiga resultatet, ni är ju SUPERduktiga på att göra smakfulla och smarta lösningar. Helt i min smak!
    Många varma hälsningar
    Iben

    SvaraRadera
  9. Satt i morse och läste villa västerbotten och såg där ert drömhus. När jag senare gick ut på er blogg och såg allt arbete ni gjort, blev jag närmast häpen. Ni borde få bragdmedalj. Jag VET hur mycket jobb ni måste ha lagt ner. Sjukt läckert boende ni skapat och jag är rejält avundsjuk kan jag säga. Vad går ni på för droger? =) Ni är ju dessutom unga med småbarn och allt!! Imponerande är ordet!

    SvaraRadera
  10. Idag kikade jag bakåt i din blogg lite och hamnade på ett inlägg där du berättar hur ni gjorde ert kök. Jag undrar om ni nu, efter många mdf-projekt, kommit på hur ni bäst ska grunda detta material och om du i såfall kan dela med dig av den erfarenheten. Du skrev så här "Lådfronterna byggde vi av MDF skivor där en ram av tunnare MDF limmades på för att få en spegel. Därefter spacklades, slipades och grundades de med häftgrund. Sedan fick de slipas igen då fibrerna reste sig av grundfärgen. Slutligen är allt penselmålat 3 varv med matt snickerifärg."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har gått åt en hel del MDF hos oss =) Förutom det jag skrev där så kan jag tillägga att MDF har en tendens att resa dig så jag brukar slipa lätt efter att ha målat första varvet, kapade sidor suger mer färg och behöver därför slipas och spacklas för att få samma färg som övriga sidor. Häftgrund har jag hoppat över på allt fler projekt och det går alldeles utmärkt med vanlig grundfärg, jag ruggar bara upp ytan lite lätt med ett fint sandpapper inan jag sätter igång. Hoppas att detta var till hjälp annars får du fråga igen!

      Radera
  11. Fantastiska ord och tankar om att leva med barn! Jag glädjs när barn får vara med och inte är "i vägen". Lycka för barn att vara delaktiga!
    Som vanligt är ni beundransvärda med renoveringen och det kommer bli så fint i W:s rum.
    Varma hälsningar
    Annika

    SvaraRadera
  12. Tänk vilken bra grund i jämställdhet för lillisen att vara med och bygga, att lära sig att hon också kan och vet. Att inte bli tagen som ett barn och pratad över huvudet utan att vara delaktig stärker en person.

    SvaraRadera
  13. Vad spännande. Skynda på med att bli klar, jag vill se slutresultatet! ;)

    SvaraRadera
  14. Var har du hittat tröjan???? Skulle vilja ha en till min systerdotter som alltid ska hjälpa pappa...
    Tack för en trevlig blogg...
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  15. Tröjan har vi köpt på Jula. Här är länken till den: http://www.jula.se/t-shirt-barn-905071

    SvaraRadera

Annonser: