torsdag 22 mars 2012

Mojitotårta


Jag fick en mycket mysig födelsedag med nära och kära igår, vädret var som alltid den 21:a mars strålande och inte minsta tillstymmelse till magsjuka eller andra otrevligheter - det tackar vi för! Tårtan blev en mojitotårta med chokladmarängbottnar som jag hittade i senaste numret av buffé. Får du inte Buffé i brevlådan så finns den att läsa på nätet här och receptet hittar du på sid 27. Mycket fräscht med mintsmaken mot allt det söta och en klockren tårta för ett sommarkalas!


Translation: For my birthday yesterday I served a mojito merenguecake with fresh rapberries. I made two 10 inch chocolate merengues and for the filling I whipped together 2 egg yolks with 0.4 cup icing sugar and then added peel from 1 lime and 1 tbs fresh lime juice and 2 tbs freshly chopped mint. In a separate bowl I whipped 1.3 cups of cream and then stirred the content of the two bowls together, spread it over the merengue and decorated with fresh raspberries and mint. A perfect cake for a summer's day! 

11 kommentarer:

  1. Åh, den tittade jag på i Buffé. Skoj att den blev god! Jag ska testa den nästa torsdag då maken fyller 45 och dottern 18 år!

    Kramisar Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för igår! Chokladbiskvierna var ju himmelskt goda! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Va roligt att du tyckte om dem! Det blev ett gäng biskvier över, du får komma förbi och fika någon dag snart! W älskar boken, vi har läst den hela morgonen =)

      Radera
  3. Den ser ju underbar ut. Jag kanske skall prova...

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott! Tårtan såg supergod ut:)

    SvaraRadera
  5. mumsigt det ser ut... och somrigt med mojitos, blev lite sugen nu...tur det är fredag imorrn!;)

    SvaraRadera
  6. Mums och grattis i efterskott! Tack för tipset om att man kan läsa tidningen på internet, hade ingen aning om det. Matinspiration kan man ju aldrig få för mycket av! :)

    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej visst är det smart! en relativt ny upptäckt för mig med!

      Radera
  7. MUMS MUSM!! jag älskar drinken, så varför inte en tårta?

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  9. påminner om pinoccio tårta

    SvaraRadera

Annonser: