lördag 24 mars 2012

Krukor av tidningspapper


Förra året rullade jag små krukor av tidningspapper till mina förodlingar och tänker göra det samma i år. Miljövänligt, billigt och smidigt då man vill slippa störa känsliga små rötter eftersom man kan plantera ut hela krukan direkt i jorden. Tyvärr hittade jag inga fina bilder i arkivet och innan det blir dags för mig att börja förodla denna säsong så har större delen av Sverige redan planterat ut sina sticklingar. Så för att ni inte ska gå miste om ett bra tips så har jag fått låna Maria Embs underbara bilder. Man måste nog allt vara lite nördig för att gå igång på krukor av tidningspapper, men det här är poesi för mina ögon precis som hela Marias blogg!


Maria har använt sig av en så kallad krukmakare en sådan har jag aldrig testat utan jag rullade helt sonika in en läskburk i ett halvt ark tidningspapper, vek in en botten och fäste fast med lite vatten. Hänger ni inte med? Ingen fara en pedagogisk video finns härToarullar funkar förresten också fint att så i. Tänk att något så osexigt som såkrukor kan vara så snyggt! Maria har också gjort en mycket smart vattenflaska som är perfekt för känsliga små frön också den av återvunnet material, det inlägget hittar du här. De superfina fröpåsarna med ekologiska fröer kommer från Runåbergs fröer

Translation: Have you tried making pots out of newspaper? I have and can warmly recommend it! Apart from being a cheap, inexpensive and environmentally friendly alternative to traditional pots they are biodegradable so you can plant the whole thing when it's time to install them in the garden and don't have to interrupt the roots of your sensitive seedlings. The lovely pics are taken by Maria Emb and you'll find a step by step video that shows you how to make your own paper pots here

11 kommentarer:

  1. oj va mycket vårkänslor jag fick nu!
    Vilket smart tips! bra på alla sätt :)

    SvaraRadera
  2. tack för tipset! Både om krukorna och om Marias blogg!

    SvaraRadera
  3. Såå vackra bilder! Fint fint fint.

    SvaraRadera
  4. Wow så fint! I år blir det krukor av tidningspapper. Det ser jag det.

    SvaraRadera
  5. Alexandra24 mars, 2012

    Jag håller med dig. Så fina och tilltalande!

    SvaraRadera
  6. Med tanke på miljön så är det ett väldigt bra alternativ (ok plånboken oxå=).
    Jag skall så mina Doretea frön så i år, det är ju så små plantor att det varit en konst att få ut plantan hel från planteringskrukan innan om åren.

    Ha en fin helg/Hälsning Lussan

    SvaraRadera
  7. Men dra mig baklänges. Har aldrig i hela mitt liv sett en sån förvangling. Oj oj vad duktiga ni är!!! Jag är djupt imponerad. Väldigt roligt att hitta hit.
    Ha en skön helg
    AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tusen tack!!!! Du är så välkommen hit!

      Radera
  8. SWåna krukor gör jag varje vår. Underbart smart och bra och miljösparande :D

    SvaraRadera
  9. Superrolig idé och MYCKET snyggare än de tråkiga plastkrukorna man har fullt av där hemma nu under försådden./ Kajsa - VildaHilda

    SvaraRadera
  10. Så bra. Och så enkelt! Tack.

    SvaraRadera

Annonser: