söndag 11 mars 2012

Hitta stulna bilder!


Vill du se om någon har stulit dina bilder? Det kan du enkelt göra genom att gå in på Googles bildsök och klicka på den lilla kameran i sökfältet. Sedan är det bara att dra bilden du vill testa över rutan alternativt ladda upp den eller ange bildens webbadress. Ni kanske har känt till detta länge men för mig var det i alla fall nytt. Förutom att lätt kunna upptäcka om dina bilder har blivit stulna så är denna funktion guld för att hitta ursprungskällan till bilder du vill blogga om eller om du t ex vill veta vad en växt du har i din trädgård heter. Ett litet tips så här på söndagkväll.

Translation: Wanna know if anyone is stealing your pics? By clicking on the camera icon in the search field of Google's image search you'll be given three options; to search by image URL, upload a picture or drag and drop. A part from finding your precious pictures being misused you can use this function to find the original source of a picture. Thank you Google! 

17 kommentarer:

  1. Åh vilket bra tips! Jag har ofta valt bort bilder när jag inte hittat orginalkällan..

    kram /iris

    SvaraRadera
  2. Det visste jag inte om, Bbsta tipset på länge! Tack!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset!
    Underbara bilder på ettåringen och kalaset! Mycket mumsigt!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Har använt mig av den tidigare och hittat tre av mina bilder som var stulna.
    Trist att det ens ska behöva användas, men det är en bra källa.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för tipset! Det var helt obekant för mig!
    Jag hittade en hel del av mina bilder på nätet, tex på spanska bloggar... Man får ju lust att skriva att "hej, du glömde visst fråga och länka!"

    Ha en fin dag!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Hade jag ingen aning om. Det ska jag nog skriva litet om på min blogg för vi hade en liten diskussion härförleden om just bilder. Länkar till dig när jag skriver inlägget!/Merja

    SvaraRadera
  7. Vilket bra tips :)kram/Diana

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! det var verkligen ett superbra tips - hade ingen aning om att man kunde söka sådär.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Har kopierat och skrivit ut för ev. framtida bruk...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Apropå bilder: en mycket intressant och läsvärd (än en lite lång) bloggpost om pinterest och deras användarvillkor. Viktigt att veta att det verkar väldigt lätt att göra sig skyldig till copyrightsbrott genom att pinna.

    SvaraRadera
  11. Tack för ett bra tips!

    SvaraRadera
  12. Hej! Skulle bli hemskt glad om du tipsade mig om hur man får till kommentarsfältet som det ser ut på din blogg (kommentarerna först och själva komm-rutan underst). Jag har också blogger, det är bara det att jag inte lyckas få till det. Tjohopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under inställningar finns en flick som heter 'Inlägg och kommentarer' där kan du välja plats för kommentarer och jag har valt inbäddat.

      Radera
  13. Tack tack tack, vilket bra tips. detta hade jag ingen aning om! Tack även för fin blogg, med fina bilder och text!

    SvaraRadera
  14. Hade inte den blekaste, tack så jätte mycket!

    SvaraRadera
  15. ååå tack - ibland hittar man så underbara bilder på nätet som man bara vill ha i datorn... men man inte vet vart orginalet kommer ifrån... så det här var ju super!!

    åå tack för en underbar blogg

    SvaraRadera
  16. Hej. Tack så mycket för ditt tips! Trevlig blogg du har :)

    SvaraRadera

Annonser: