lördag 31 mars 2012

Hallonmacarons


Trots att jag bara har bakat macarons tre gånger i mitt liv och att viss frustration varit inblandat varje gång så är jag såld. Helt såld. Jag gillar att det är lite sport att göra macarons, att det ska vägas, tempas, siktas, blandas och vispas så exakt, så exakt för att det ska bli bra. Och jag känner nästan att det kan vara början till en liten tradition. Det misslyckade premiärbaket gjordes till Ws namnfest, det något mer lyckade till Ws födelsedagskalas och nu senast hade jag lärt mig av mina misstag från de två första försöken;

1. Det behövs så mycket karamellfärg för att få färg att det förstör konsistensen på marängen, i stället kan jag varmt rekommendera Sugarflair Colours pastafärg - oerhört dryg, ger intensiv färg och påverkar inte konsistensen.
2. Är man föör försiktig när man vänder ner mandelblandningen i marängen så blir smeten för tjock och marängerna toppiga.
3. Gräddar man för länge blir de grå.

 Sista omgången fick inga fötter att tala om och de blev lite platta men de fick rätt konsistens, färg och blev härligt sega och goda. När jag har bakat har jag följt Marys suveräna tutorial men nästa gång vill jag testa göra lakritsmacarons så en burk svart pastafärg ska beställas hem men nu undrar jag om ni har några bra tips på hur man ska få fram lakritssmaken? 

Nej nu är det dags att hoppa ur morgonrocken - barnteater och födelsedagskalas på schemat.

Translation: Making macarons is really a challenge but I love it. Absolutely love it and there raspberry macarons are the result of my third attempt, they're not perfect but I'm getting closer each time. For coloring the macarons I can warmly recommend Sugarflair colors paste which gives really vibrant colors without changing the consistency. What's your favorite macaron flavour?

9 kommentarer:

  1. Grattis till det lyckade baket. Jag gör biskvier istället och färgar dem men de blir ju inte lika vackra...men goda. Angående lakritssmak så har jag en burk med lakritspulver. Den är köpt i en chokladbutik. "Liquorice Reglisse 1886" står det på burken. Italienskt och ekologiskt...måste vara bra :).
    Lycka till!
    annika

    SvaraRadera
  2. Härligt! Jag har också fastnat lite för macarons även om jag bara försökt mig på det en gång so far. Dock vägdes vitor upp igår så i eftermiddag ska jag försöka mig på en variant med hallon. Lite syrlig ska de få bli. Mums! Jag hade också tänkt baka lakritsmacarons och angående smaken så tänkte jag mig att man använder lakritspulver och sen en seg salt kola i mitten. Kanske kan vara något?

    Fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh va läckert det ser ut! Det där är nog ingen sport för en sån som jag som saknar tålamod ;)

    SvaraRadera
  4. WOW - vilken fint foto! Ser urläckra ut.. hoppas allt är bra med dig!

    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Vilen härlig bild du har tagit!
    Vi försökte oss på att baka macarons en gång och de blev katastrofala, haha :)
    Nä jag kommer aaaldrig lyckas med att få dem så fina som dina så jag köper mina ist ;)
    Kram Vanja!

    SvaraRadera
  6. Kan rekommendera denna siten för att beställa kryddor mm online http://borgebykryddgard.jetshop.se/

    SvaraRadera
  7. Å vilken härlig färg, det måste jag pröva :)
    För att få lakritssmaken kan du använda rålakritspulver som den här, Rålakritspulver Lakrids by Johan Bülow. Den finns att beställa hos ninasmat.se och den är dryg och god. Det finns även syrup som god att använda till bakning och matlagning. Hoppas det går bra :)
    MvH Ellinor

    SvaraRadera
  8. Min erfarenhet är att lakritspulver inte blir särskilt gott (har inte testat i macaroons, men i annat). Prova istället med att stöta några Turkisk Peppar i morteln till ett fint pulver, det ger mycket godare lakritssmak och den där lilla sältan man vill åt (väldigt gott exempelvis i en hallon- och fikonmarmelad till ost). Har ingen aning om hur Turkisk Peppar skulle påverka marängen, men det borde inte vara något problem att blanda i en smörkräm till fyllningen.
    Allt gott,
    Kerstin

    SvaraRadera

Annonser: