söndag 18 mars 2012

Färga ägg på naturligt sätt


Inte långt kvar till påsk nu - en underbar tid då vår lilla fjällstuga fylls till sista sängplats och vi hoppas på strålande påskväder så vi kan bädda ner oss i en driva, vrida näsan mot solen, åka i t-shirt nedför backarna, skicka ut små påskkärringar att knacka dörr, leta de ägg påskharen gömt åt stora som små och äta gott och mera gott. Påskpyssel av olika slag är en självklarhet och via Maria Emb hittade jag dessa ljuvliga bilder av växtfärgade ägg tagna av Maria Carr med bloggen Dreamy Whites.



Jag har så ljuvliga barndomsminnen när jag fick vara med min faster och växtfärga garn i stora järnkittlar nere vid sjön hos min farmor och farfar på landet. Det var smått magiskt att se de naturfärgade garner som vi stoppade ner förvandlas till en garnparad i regnbågens alla färger som hängdes på tork på en slana mellan två träd. Jag minns också att vi färgade ägg med samma tekniker så i år vill jag återuppliva dessa minnen tillsammans med lilla T. Rödbetor ger härligt röda ägg. Hackad rödkål färgar äggen alldeles blå. Blåbär ger blågrå ägg och saffran och gurkmeja gula ägg. Vinäger eller ättika ger intensivare färg.
 Är du också sugen så hittar du en hel rad recept här. Och kom ihåg - ägg från glada hönor smakar såå mycket bättre på alla sätt!


Translation: Easter is coming up and these lovely images are taken by Maria Carr of the wonderful blog Dreamy Whites. The eggs are dyed using fruits and vegetables and for a list of all-natural dye recipes click here. Happy dying! And remember eggs from happy hens tastes sooo much better!

12 kommentarer:

  1. detta måste jag prova med barnen på förskolan!! ett steg i rätt riktning mot miljön :)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide, gillar miljötänket,mysigt att det snart är påsk.kram/Diana

    SvaraRadera
  3. åh, jag såg också de där! =)
    ska definitivt provas! (igen. note to self: dubbelkolla att äggen inte är bruna)

    SvaraRadera
  4. Åhh, så vackra bilder! Jag färgarna gärna mina ägg själv också! Brukar linda in äggen med lökskal från gul och rödlök och sen lägga dem i aluminiunfolie innan jag kokar dem! Det blir väldigt fint med lite persiljekvistar också!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Men så fint! Måste göra detta :)

    SvaraRadera
  6. Det här tackar jag för, vilka bra tips:)

    SvaraRadera
  7. Så glad jag blev att du mindes växtfärgningen hemma vid sjön.Du kan inte varit så gammal då.Ja det är fortfarande helt magiskt att se vitt/grått garn förvandlas i de mest fantastiska färgnyanser.Därav har jag många kg på lager.
    Din faster Sonia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag minns det väldigt tydligt, undrar hur gammal jag var. Måste gräva lite i gamla fotoalbum känner jag!

      Radera
  8. Fina färger det blev! Ska man kanske prova.

    Ha en toppen söndag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  9. Åh så fina bilder! Jag har sådan tur att min syster har höns som värper ägg i vackara nyanser, aprikosa, grönprickiga, chokladbruna och turkosa. Så i år är våra ägg redan färdigfärgade :-)

    SvaraRadera
  10. Så fiffigt! Tycker det är så intressant vad man kan göra för fina saker med hjälp av naturens medel! :)

    SvaraRadera

Annonser: