söndag 25 mars 2012

Barnrums moodboard

 När det så småningom blir dags att börja inreda i Ws rum kommer jag att jobba med en lugn bas med vita väggar och ljust golv men bryta av med en ruffig träpanelvägg där jag vill försöka få till en härligt sliten järnvitriolkänsla. Jag har dock inte lyckats hitta rätt färg ännu... Tips? Till detta har jag valt accenter i mintgrönt, lila, svart och gult.

Ett jättebra sätt för att få en känsla för helheten är att göra kollage på traditionellt klipp och klistra vis, digitalt eller en kombo. Här har jag gjort ett med prylar till vår lille kejsares rum. 

Den klassiska elefantsparbössan från Norsu finns hos Favoritsaker för 99 resp 399kr, hängarna Dots från Muuto 895 kr för ett set om fem hos Svenssons, plåtlampa Sebra 399kr hos Jollyroom, Gubben i månen poster 199kr hos Mokkasin, uggleposter Anna Grape 220kr hos Nordic Design Collective, trådstolar Sebra 799kr hos Jollyroom, påslakanset By Nord 600kr hos InredaUtreda.

Translation: Making a collage is a great way to get an overall picture of a project and here I've made one with things that I want for our little son's room-to-be. A room that I am going to paint all white apart from one driftwood grey wood panelled wall and work with turquoise, purple, black and yellow as accent colours. Elephant piggy bank by Norsu, hangers by Muuto, lamp by Sebra, Für Neil poster by Martin Krusche, owl poster by Anna Grape, kids chairs by Sebra and bedlinen by By Nord. 

9 kommentarer:

  1. Love love that Martin Krusche poster!
    x kat

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig moodboard! Är också sugen på Muutohängarna och spargrisen. Förverkligade min sons moodboard igår och det är riktig lycka. Vill nästan inte gå ut i vårsolen idag... Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Carolina! Då har jag ett bra tips till dig! Vi har nämligen byggt en ny innervägg med liggande råspont som vi sedan behandlat för få den att se att se ut som just en järnvitriolvägg! Är otroligt nöjda med resultatet och har fått massvis med beröm för den häftiga väggen.
    Vi har behandlat väggen med Jotuns interiörlasyr i nyansen drivved. Många kallar den för bets men det är en lasyr.
    Det slutliga resultatet ser ut precis som din bakgrund här på bilden. Jag har inte så många bilder men den syns bra i videoklippet i nedan Kika här om du är nyfiken: http://husprojektet.bloggplatsen.se/2011/10/23/6510314-drivvedslaserad-vagg/
    Den syns även i filmen här:http://husprojektet.bloggplatsen.se/2011/12/26/6942868-ett-litet-videoklipp-fran-var-gotlandska-skola/
    Hoppas det kan vara till någon hjälp!

    Kram från Gotland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är ju precis så jag vill ha det, tusen tack för tipset Anna! Å vilken cool golvlampa ni hade i sovrummet!

      Radera
    2. Bara roligt att kunna hjälpa till! Ja, golvlampan har nu fått flytta ut i köket och sedan fått en överdimensionerad lampa i sig istället!

      Kram kram!

      Radera
  4. Jättefina bilder - hade jag barn skulle det vara stilen i barnrummet!

    Som söndagstips har jag lagt upp en beskrivning på min blogg om hur vi gjorde vår djuphäftade sänggavel med klädda knappar, kika gärna in om du vill: madam-c.blogspot.com

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Håller med Anna ovan, Jotuns interiörlasyr kulör drivved är toppen fin!

    SvaraRadera
  6. Häftigt! Ser fram emot att inreda mina småbrudars rum. Men det blir nog en del rosa där kan jag tänka mig... :)

    SvaraRadera
  7. Om du inte vill använda järnvitrol så är mitt tips att du tar med en bit gammalt grått trä till färgaffären för att hitta rätt nyans och sedan köper den färgen i lasyr.
    Helt klart enklaste vägen :-)

    Jag gör alltid så när jag inte vet exakt vilken färg jag vill ha, men har en pryl i den färgen eller ett tyg t.ex.
    Det uppskattas också i färgaffären, då de snabbt hittar nyansen man vill ha.

    Lycka till och kram!
    Helene

    SvaraRadera

Annonser: