tisdag 31 januari 2012

Thank you Finland for Oiva Toikka



 Oiva Toikka designade mönstret Kastehelmi för Iittala 1964 och serien var i produktion fram till 1988 men skål, assiett och tallrik återinfördes i sortimentet 2010. Kastehelmi betyder 'daggdroppe' och visst ser det ut som ett band med daggdroppar som skimrar i morgonsolen. Jag kan verkligen inte se mig mätt på detta underbara glas som har stått på min önskelista läänge.




Kastehelmi-serien utökades nu i januari med ett kakfat i klarglas och ljuslyktor i sju färger, för 599 respektive 99kr. Ett alternativ till den omåttligt populära Kivilyktan kanske? Jag har sett dem tända och de sprider ett underbart sken och jag kan också tänka mig att de är superfina att servera pannacotta eller ha flingsalt i.

8 kommentarer:

  1. Ljuslyktan...ja tack! De är underbara!

    Kramar/ Lena

    SvaraRadera
  2. Mmm det gröna fatet är på min önskelista, så fina!

    SvaraRadera
  3. Ja men huuur fina?! Jag skulle gärna blanda mina kivilyktor med några Kastehelmilyktor!

    SvaraRadera
  4. Visst är dom fina har länge spanat in denna serie och står nu högst på önskelistan.
    HA en bra dag.
    Kram Theres

    SvaraRadera
  5. Det är en del av min barndom, en skål i blått som alltid innehåller socker.Kul att det kommit mer i serien!

    SvaraRadera
  6. jsg har ärvt skål och tallrikar i denna seriefrån min mormor i finland. de e fina =)

    SvaraRadera
  7. De är jättefina - och jag tänker att man kan ha bägge sorterna av ljuslyktor ;)

    SvaraRadera
  8. Har fått "ärva" 1o st mörkgröna skålar av mamma från sent 60-tal,nu står de ljusgröna faten på min önskelista - så vackra!

    SvaraRadera

Annonser: