torsdag 20 oktober 2011

Trendspaning 2012, del 3 - 'Upstairs downstairs'

Foto: Marly Gommans för Ontwerpduo

Denna trend har fått sitt namn från den brittiska TV-serien Herrskap och tjänstefolk (originaltitel Upstairs Downstairs) som var omåttligt populär på 70-talet. Vi kommer att spendera mycket pengar på några få väl utvalda objekt, t ex dyra lampor, men ser utmaningen i att komplettera med nästan-gratis-saker. Vi bygger t ex en soffa av lastpallar (ja, trenden håller i sig) och hänger en svindyr tavla ovanför. Material som marmor och guld smyger sig tillbaka. Vi kommer i allt större utsträckning att konsumera antingen billigt eller dyrt och mellansegmentet kommer att försvinna allt mer. Och för att citera Stefan så är "lampor the shit 2012" och en lampa som jag går igång på är Holländska designduon Ontwerpduos lampa 'Light Forest'. 


Foto: It's a House med tillstånd från ROOM

Lampor kommer vi som sagt att se mycket utav, gärna lite konstiga och dyra och under mitt besök på ROOM sprang jag på Minke van Voorthuizens fisklampa 'My Kiss' för 2295kr kanske kan vara något? 

5 kommentarer:

  1. Den fisken skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera
  2. "rör"lampan var ju helt underbar! Super bra inspiration.

    SvaraRadera
  3. Lampor kan se ut hur som helst nu och det är kul ! Jag gillar det !!

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  4. Den fisken klarar jag mig utan :-)

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera

Annonser: