torsdag 14 april 2011

Vårtecken!


Nu blommar tussilagon som gula små utropstecken i vår slänt! För er söderöver som redan plockat fram gräsklipparen vid det här laget är det kanske inte så mycket att hurra för men jag blir lika barnsligt glad varje år jag ser de gula små blommorna!


Ett annat säkert vårtecken är att rabarbern har vågat sig fram så smått. Det riktigt vattnas i munnen på mig när jag tänker på en knäckig rabarberpaj med vanlijglass, mums!



Min älskade köksträdgård har börjat kika fram under snötäcket, fy vad jag längtar efter att få peta ner de första fröerna i jorden!


Jag har också gjort en mindre trevlig upptäckt, vi har som ni kan se haft besök av hungriga gnagare som mumsat på en del av våra häckplantor... Någon som vet hur illa plantorna far av detta, kommer de att dö helt och hållet, ska jag klippa ner dem eller klarar de sig OK? Tur att jag satte gnagskydd på fruktträden i alla fall!

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka härliga vårtecken!! Vackert fotograferade tussilagos bjuder du också på! Jag fnissade när du skrev att vi söderut säkert klipper gräsmattorna vid det här laget...! Det gör vi nästan...!!
    Många fina inlägg fanns det att läsa igen idag! Underbara livsmotton på de fina färgglada texttavlorna. Vi har nyss varit i solen en vecka och är nu ivriga att påta i trädgården här hemma.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Våra rabarber har också tagit fart. Ni har ganska mycket snö kvar, så var det hos oss för en två veckor sen. Men börjar det släppa så går det fort sen.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Tråkigt med objudna matsgäster. Skulle tro att om du klipper ner häckplantorna så tar de sig igen. De brukar vara seglivade

    SvaraRadera
  4. Så fantastiskt med tussilago! Jag förstår din glädje, för hit har dom inte kommit ännu! :)

    SvaraRadera
  5. Tussilago och vitsippor har hittat hit! Dock är det inte riktigt färdigt att klippa gräset, men nästan ;)

    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag skulle avvakta och se vad som sker med häckplantorna. Sätter du blad som vanligt så är ingen skada skedd. Häckplantor är tåliga små rackare och det ser ut som om gnagarna enbart gett sig på det allra yttersta lagret av barken.

    Sätter de inga blad så testa att klippa ner dem...

    Lycka till!

    A

    SvaraRadera
  7. Hihi här nere har vi maskrosor ;)

    Kramkram

    SvaraRadera
  8. Härligt med vårtecken!!! Här runt Gbg har ju våren kommit lite längre, men eftersom jag varit bortrest en vecka har jag missat en massa steg i utvecklingen... det känns lite trist... är ju så mysigt att upptäcka alla steg liksom!!! Stor kram

    SvaraRadera
  9. Vad härligt med en egen köksträdgård.

    Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
  10. Fin bild på tussilagon, har bara sett par enstaka här hos mig och gräsklipparen är ett per veckor borta. Man får njuta av det lilla.

    SvaraRadera

Annonser: